hem

tekniker

webbshoppen

 

Tekniker
Tekniker
Tekniker

Glas & Metall

     Keramik

Info om några olika tekniker som jag arbetar med 

Registrerad namnstämpel på Swedac

Fusing & Sagging

Ex på Combing

Ex på fusat glas som ska slumpas

Ex på Sandgjutning

Metoden tros vara ca 4000 år gammal, och en bland de första glas tekniker man känner till. Användes senast av Romarna, hamnade sedan i dvala. På 1970-talet hände det något borta i USA. Det var ett par entusiastiska ”eldsjälar” glasblåsare från Oregon som bestämde sig för att utforska området närmare. Detta resulterade i företaget ”Bullseye”. Det tillverkades maskin- och handvalsat planglas, med egenskaper som gör det möjligt, att  i vår tid använda denna gamla teknik igen. Fusing tekniken spred sig ut över världen, så vart man än reste kunde man träffa på fusat konstglas. Det är en spännande teknik som ger många möjligheter. Det har också bidragit till att det har blivit flera mindre ”Glasstudios” runtomkring, som idag arbetar med olika glas tekniker. Start investeringen är inte riktigt så stor som vid  inrättning av en ”Glashytta” för glasblåsning. Fusing tekniken har idag öppnat många dörrar för arbete med konstglaset, då själva tekniken inte är så svår att lära. Det är nog mer den konstnärliga ådran som sätts på prov, där bl. a. materialkännedom/färglära och komposition spelar några av rollerna, för ett mer lyckat stycke konstglas

Full Fusing = 2 eller flera lager glas som smällts ihop till en jämn  "glas kaka"

Tac Fusing = glaset smälter ihop som ovan fast med en lägre temperatur, bildar då en relief yta

Slumping = glas kakan ändrar utseende efter en bestämd form

Sagging =  som ovan men djupare formning

Combing 1 &2. = krattning i den heta glasmassan, med eller utan form

Sandgjutning = glaset gjuts i form av en sandblandning

Pate dé Verre = glasgjutning i olika former av gips/lera/silikon eller liknande produkter

Dalle-de-verre = arkitekturglas, plattor av glas o betong

Sandblästring = med högtryck och sand skalar man bort ytan på glaset till olika djup

Etsning = på kemisk väg avskalar man glasets yta, från blank till matt

Gravering = med hjälp av olika borr, arbeta fram matta yt mönster

Driva glas = uppvärmt returglas som omarbetas med hjälp av Glory hole ( rörliknande gasugn)

UV-limning = speciellt till transparant klarglas, som härdas med UV-ljus

Laminering = vätska mellan glasskivor som blir till seg o motståndskraftig film, (typ bilrutor)

Glasmålning = speciella färger som målas på glas som sedan bränns in

Guldförgyllning = bladguld läggs på patinerad glasyta, som sedan bränns in

Glaspärlor/GlasBeads

Silverfumad GlasBead

Beading

Lampwork =glasstänger som värms över gaslåga (propan) till formbar konsistens, för att sedan fångas an på en metallpinne (mandrill) och sedan formas till en önskad pärla. Propangas innehåller ämnen som olja, som tyvärr ger en viss sotningseffekt på glaset, syns mer på några av färgerna. OBS Nya Brännare är på gång.

Flamework =samma som ovan men med en gasblandning av oxygen/propan som ger en betydligt högre temperatur. Vissa glas behöver en högre temperatur för att utvekla sin rätta färg. Det viktigaste att påpeka vid pärltillverkning är att denna blandning ger ett rent och klart glas.  

Till framställning av glaspärlor brukas oftast de mjuka konstglasen som Moretti - Vetrofond - Lauscha - Ornella - Sateke. De mer sega glasen som Bullseye - Artista och Uroboros lämpar sig bättre för nybörjare. Mjuka konstglas har ett högre C.O.E. tal ca 90 - 112, än vad de hårda glastyperna som bl. a. pyrex som har C.O.E. 33. Det krävs mer högre temperatur för att smälta glas med lågt C.O.E. värde


Keramik

Drejning pågår

Keramikprov för torkning

Färdiga glasyrprov

Några av arbetsteknikerna inom keramiken är drejning – kavling – ringling - tumning. Lergods bränns i lägre temperatur än stengodset som bränns vid 1260 C.  Det finns många olika sorter av lera att välja mellan, för olika ändamål.

 RAKU

Glädje – Lycka - Behag

Tavla Stjärntecken

Från serien Hjärteskar

Tavla Stjärntecken

Raku är en gammal bränningsteknik som utvecklade sig i Japan under 1500-talet och anknyter till deras teceremonier.
Där den enkla tummade och glaserade skålen var det vanligaste föremålet. På de mer exklusiva butikerna av idag, säljs det bl. a. riktigt dyra uppläggningsfat tillsammans med olika små koppar/skålar för te eller ”Saké”, som är det japanska risvinet.
Rakugodset bränns i mellan 750-900 grader. Det glaserade godset sätts in i den glödande ugnen med hjälp av en rakutång, där det står tills glasyren har smällt ut. Godset utsätts för kraftiga temperaturväxlingar. Efterbehandling av godset sker på lite olika sätt, utifrån om man vill ha en krackelerad yta eller om det ska vara färg skiftningar.

Metaller

Kedjor i olika metaller

Kedja i bronz/svat o-ring

Kedjor i olika metaller

Några olika arbetstekniker  är Lödning - Gjutning - art Clay - Ringflätning och Mokumé-Gane


Mokumé-Gane

Är en gammal japansk teknik som brukades för att smida samurajernas svärd. Det sker en sammansmältning av olika ädelmetaller. Med denna teknik får man fram fantastiskt vackra mönster som lämpar sig bra för smyckeframställning. Ett spännande material som skapar uttryck i smyckesammanhang. Knivstål för egen knivtillverkning, såkallad damask, är ett liknande material som Mokumé-Gane